Indian Railways’ 1st Vertical Lift Sea Bridge at Rameswaram
The New Pamban Bridge in the state of Tamil Nadu is all set to become the nation’s first Vertical Lift Railway Sea Bridge. The new bridge, which would be 2.07 kilometres long, will connect Rameswaram to the mainland in Tamil Nadu.
The new bridge will help the railways to operate trains at higher speed, carry more weight and increase the volume of traffic between Pamban and Rameswaram. The existing Pamban Rail Bridge, which connects Rameswaram to mainland India, is 105 years old.
Upon construction, Indian Railways’ New Pamban Bridge, will be more than 2 kilometres long with 100 spans of 18.3 metres as well as one navigational span of 63 metres, that will move towards upside vertically, enabling the movement of ships or steamers. In the old bridge, the Scherzer span is manually operated to enable the movement of ships. While the upcoming one will be equipped with an electro-mechanical controlled system. This will be interlocked with the train control systems, providing seamless system connectivity.
तामिळनाडू राज्यातील नवीन पंबन पूल देशाचा पहिला उभ्या लिफ्ट रेल्वे सागरी सेतू बनण्यासाठी सज्ज आहे. 2.07 किलोमीटर लांबीचा नवीन पूल रामेश्वरमला तामिळनाडूच्या मुख्य भूमीशी जोडेल.
नवीन पुलामुळे रेल्वेला अधिक वेगाने गाड्या चालवण्यास, अधिक वजन उचलण्यास आणि पंबन आणि रामेश्वरम दरम्यान वाहतुकीचे प्रमाण वाढण्यास मदत होईल. रामेश्वरमला मुख्य भूमी भारताशी जोडणारा सध्याचा पंबन रेल्वे पूल 105 वर्षे जुना आहे.
भारतीय रेल्वेचा नवीन पंबन पूल, 2 किलोमीटरपेक्षा जास्त लांबीचा असून त्यात 18.3 मीटरचे 100 स्पॅन आणि 63 मीटरचा एक नेव्हिगेशनल स्पॅन असेल , जो उभ्या दिशेने पुढे जाईल, ज्यामुळे जहाज किंवा स्टीमरची हालचाल सक्षम होईल. जुन्या पुलामध्ये, जहाजांची हालचाल सक्षम करण्यासाठी शेरझर स्पॅन हाताने चालवले जाते. तर आगामी एक इलेक्ट्रो-मेकॅनिकल नियंत्रित प्रणालीसह सुसज्ज असेल. हे रेल्वे नियंत्रण प्रणालींसह इंटरलॉक केले जाईल जी अखंड संपर्क प्रदान करेल.